سلامت

آیا استفاده از لنز طبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟

بهداشت لنز طبی و ویروس کرونا

آیا استفاده از لنز طبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟

ویروس کرونا علاوه بر راه های بینی و دهان از طریق چشم هم وارد بدن می شود. زمانی که فردی که مبتلا به کرونا است عطسه و یا سرفه می کند ذرات آغشته به ویروس کرونا را در هوا پخش می کند و این ویروس به راحتی از طریق چشم شما وارد بدن می شوند. علاوه بر این زمانی که ویروس روی دست های شما قرار بگیرد و شما با دست خود چشم ها یا بینی خود را لمس کنید می توانید از این طریق ویروس کرونا را به بدن خود منتقل کنید.

هنوز سوالات زیادی درمورد اینکه چه چیزی یا چه کاری باعث انتقال یا عدم انتقال ویروس کرونا می شود وجود دارد. مثلا سوال مهمی که برای افرادی که از انواع لنزها استفاده میکنند این است که آیا استفاده از لنز طبی بی خطر است یا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟

در این مطلب ما به این سوال بصورت مفصل پاسخ می دهیم، و درباره مراقبت از چشم ها در دوران شیوع ویروس کرونا کامل توضیح می دهیم.

چشمان شما به دلایل خیلی ساده می تواند در شیوع و عدم شیوع کرونا نقش مهمی را ایفا کند. زیرا شما چشمهای خود را لمس می کنید، بدون اینکه متوجه شوید. این اتفاق به ویژه زمانی که لنز تماسی در چشم های خود گذاشته اید بیشتر اتفاق می افتد. پس وقت آن رسیده که دقت و هوشیاری خود را بیشتر کنید.

افراد زیادی این را که چشم ها و بینی به اندازه دهان امکان دارد ویروس را وارد بدن شما کنند را نمی دانند.  قطرات آلوده می توانند روی دست، دهان، چشم و بینی شما قرار بگیرند و وارد ریه های شما شود.

رعایت بهداشت و شستشوی مداوم و صحیح دست ها خطر ابتلا به کرونا ویروس را کاهش می دهد و تا حدودی جلوی انتقال به دیگران را میگیرد.

در رابطه با ویروس کرونا باید وحشت و استرس را کنار بگذارید و به واقعیت های درمورد این اپیدمی توجه کنید. زیرا استرس و ترس تاثیرات بسیار بدی روی شما می گذارد.

کرونا چیست و ارتباط آن با لنز طبیپژوهش ها در این مورد چه می گویند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر وجود خطر ابتلا به عفونت یا انتشار کروناویروس از طریق استفاده لنزهای تماسی (شامل لنزهای طبی رنگی و لنزهای رنگی و آستیگمات) وجود ندارد. به یاد داشته باشید که اقدامات بهداشتی دقیق، مانند شستشوی کامل دست ، به همراه روشهای صحیح شستشوی لنز را انجام دهید. این موارد شامل تعویض به موقع لنزها، بهداشت مایع لنز و جالنزی و جلوگیری از مصرف لنز های در صورت داشتن علاِم بیماری های ویروسی (به ویژه هنگام علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا) است.از لمس کردن چشم ، به خصوص در محیط های پر خطر، خودداری کنید و به یاد داشته باشید هر بار که لنزهای خود را در چشمتان میگذارید، این سه سوال را از خود بپرسید:

  • آیا چشمان من با لنزهایم خوب است؟ هیچ ناراحتی نباید وجود داشته باشد.
  • آیا سفیدی چشمان من خوب به نظر می رسد؟ قرمزی نباید باشد.
  • خوب می بینم؟ هیچ گونه تاری و تاری غیرمعمول وجود ندارد.

نکات مهم درباره مراقبت از چشم ها در دوره همه گیری کرونا

  • در این دوره حتما از محلول های شستشوی لنز چندمنظوره استفاده کنید.
  • از مالیدن چشمان خود توسط دستهایتان خودداری کنید. قبل از انجام این کار دست های خود را به خوبی بشویید.
  • اگر احساس بیماری می کنید دیگر از لنز طبی استفاده نکنید. هنگامی که مجدد از لنز طبی یا لنز رنگی خواستید استفاده کنید، ترجیحا از لنزهای جدید استفاده و لنزهای قدیمی را استفاده نکنید.
  • جا لنزی و یا پک لنز خود را مرتب بشویید؛ و جا لنزی خود را هر 3 ماه تعویض کنید.
  • با لنز های طبی و یا لنز رنگی خود نخوابید؛ خوابیدن با لنز باعث عفونت چشم میشود.
  • لنز طبی یکبار مصرف و یا لنز طبی روزانه را فقط یک روز استفاده کنید و بعد از استفاده آنها را دور بیاندازید.
  • هر روز برای شستشو و یا غوطه ور کردن لنز برای ضدعفونی و مرطوب کردن از محلول لنز جدید استفاده کنید.
  • همیشه از محلول مخصوص لنز طبی استفاده کنید؛ هیچوقت از آب معمولی (آب شیر) برای شستشوی لنز طبی و رنگی استفاده نکنید.
  • هنگام درآوردن و یا استفاده مجدد از لنزها حتما لنزها را با محلول مخصوص ضدعفونی کنید.
  • مرتب دستان خود را بشویید؛ قبل از لمس چشم ها، قبل از گذاشتن و برداشتن لنز از چشم حتما دستهای خود را بشویید.

مایع شستشوی لنزروش های جدید برای مراقبت ویژه از چشم در دوران کووید 19

محدود کردن تماس های فیزیکی نزدیک برای کاهش شیوع ویروس کرونا بسیار اهمیت دارد. علامت هایی مثل تب، سرفه و تنگی نفس می توانند 2 تا 14 روز پس از آلوده شدن فرد، در بدن او ظاهر شوند. که افراد مبتلا به عفونت های شدید می توانند به ذات الریه مبتلا شوندو بر اثر این بیماری ریویجان خودشان را از دست بدهند.

در حالی که اکثر کلینیک های چشم و فروشگاه ها در حال برنامه ریزی برای ملاقات ها و خرید های حضوری هستند، بسیاری از آنها هم برای ملاقات ها، ویزیت ها، مشاوره ها و خرید های غیر حضوری (از طریق تلفن، چت و تماس) در رایانه و تلفن همراه برنامه ریزی میکنند.

فروشگاه لنزبیوتی برای همه افرادی که به انواع لنزهای طبی و محصولات مرتبط با لنز نیاز دارند بصورت شبانه روزی در خدمت شما است. همچنین برای مشاوره، کارشناسان ما بصورت 24 ساعته در خدمت شما هستند.

در طول همه گیری ویروس کرونا میبایست تغییراتی در شرایط معاینات چشم داشته باشید:

  • هنگام مراجعه برای معاینه، باید حتما از ماسک استفاده کنید؛ اگر ماسک ندارید یک ماسک به شما داده می شود.
  • ممکن است مرکزی که به آن مراجعه کرده اید از شما بخواهد برای انتظار در ماشین و یا بیرون از مرکز منتظر بمانید؛ این کار برای محافظت از شما، کارکنان و سایر مراجعه کنندگان انجام میشود. لطفا صبور باشید و به توصیه های آنها گوشی کنید.
  • این مراکز احتمالا حضور افراد را محدود میکنند. اگر برای ویزیت و یا مراجعه نیاز ندارید تا شخصی همراه شما باشد، لطفا هیچکس را همراه خود به آن مرکز نبرید.
  • چشم پزشک و یا بینایی سنج شما ممکن است از دستکش، ماسک و یا شیلد استفاده کند.

چشم پزشک و یا اپتومتریست ممکن است از شما بخواهد اقدامات ویژه ای را در دوران کرونا رعایت کنید:

  • اگر سرفه میکنید و یا تب دارید یا در تماس با فردی که این علائم را دارد هستید، باید زودتر از موعد به پزشک اطلاع دهید. اگر ویزیت چشم شما اورژانسی نیست در خانه بمانید و استراحت کنید.
  • در صورتی که بیمار هستید و به چشم پزشک مزاجعه می کنید احتمالا پزشک از شما بخواهد که به خانه برگردید. و یا اگر مشکل اورژانسی دارید احتمالا در یک اتاق مخصوص به شما رسیدگی می شود و افرادی با لباس مخصوص و محاظف های مخصوص مثل ماسک و دستکش و … به شما رسیدگی میکنند.
  • اگر در طول ویزیت نیاز به سرفه و یا عطسه کردن دارید حتما سر خود را خم کنید و در آرنج خود این کار را انجام دهید و یا با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. سپس دست و صورت خود را بصورت کامل بشویید.

مراجعه به پزشکویروس کرونا چگونه بر چشم تاثیر میگذارد؟

ویروس کرونا می تواند از طریق چشم به بدن وارد شود، درست مثل دهان یا بینی. وقتی فردی که به کرونا مبتلا است صحبت، عطسه و یا سرفه میکند، ذرات حاوی ویروس کرونا را میتوانند از طریق بینی و دهان خود به سمت شما بپاشند. و به احتمال زیاد شما این ذرات را از طریق بینی یا دهان خود وارد بدن خودتان میکنید. اما این قطرات می توانند از طریق چشم های شما هم وارد بدنتان شوند. همچنین می توانید با لمس چشمان خود بعد از لمس مکانی که آلوده به ویروس کرونا است خود را مبتلا به این ویروس خطرناک کنید.

ممکن است ویروس کرونا باعث عفونت چشم صورتی (Pink eye infection) شود، اما این مورد بسیار نادر است. اما اگر مبتلا به این عارضه هستید، نگران نباشید میتوانید با چشم پزشک خود تماس بگیرید و دستورالعمل های بهداشتی برای مراقبت از خودتان را از او سوال کنید. توجه داشته باشید که حتما نکات بهداشتی مثل شستشوی مرتب دستها با آب و صابون و استفاده از وسایل شخصی بسیار اهمیت دارند.

چگونه در دوران کرونا از چشم و سلامت خود محافظت کنیم؟

رعایت بهداشت چشم، بینی، دست و دهان بسیار اهمیت دارد، و میتواند ابتلا به ویروس کرونا را کُند کند. در اینجا روش هایی برای شما معرفی میکنیم که به شما کمک می کند چشمان خود را در این دوران حفظ کنید:

  1. اگر از لنز طبی یا لنز رنگی استفاده میکنید، مدتی به جای لنز از عینک استفاده کنید؛ شواهدی مبنی بر اینکه استفاده از لنز طبی خطر ابتلا به کرونا را زیاد میکند وجود ندارد. اما افرادی که از این لنزها استفاده می کنند بیشتر از افراد عادی چشم های خود را لمس میکنند. استفاده از عینک به جای لنز باعث می شود قبل از اینکه چشم خود را لمس کنید با مانع عینک برخورد کنید و از این کار اجتناب کنید.
  2. عینک فقط یک لایه محافظتی محسوب می شود؛ بخاطر داشته باشید که استفاده از عینک امتین 100 درصد را برای شما در برابر ویروس کرونا تامین نمیکند. ممکن است ویروس از قسمت های اطراف عینک بتواند وارد چشم شما شود و شما را مبتلا کند.
  3. داروهای مورد نیاز خود را در خانه تامین کنید؛ در دوران قرنطینه شما نیاز به یک سری داروها دارید که بسیار اهمیت دارد که به مقدار کافی در دوران قرنطینه داروهای مورد نیاز خود را داشته باشید.
  4. از مالیدن چشم ها خودداری کنید؛ ترک این عادت شاید بسیار دشوار باشد، اما این کار به کاهش خطر ابتلا منجر می شود. اگر نیاز به خارش چشم پیدا کردید حتما از یک دستمال تمیز برای انجام این کار استفاده کنید. در نظر داشته باشید که خشکی چشم می تواند به خارش بیشتر چشم منجر شود. بنابراین استفاده از قطره های اشک مصنوعی را فراموش نکنید. اگر به هر دلیلی باید چشم های خود را لمس کنید قبل از آن به مدت 20 ثانیه دست های خود را با آب و صابون بشویید. و حتی بعد از لمس کردن چشمها هم دستان خود را بشویید.
  5. رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی؛ ماسک بزنید. دستان خود را مکرر با آب و صابون بشویید. بهداشت لنز طبی را رعایت کنید. و از مالیدت چشمها، بینی و دهان خود اجتناب کنید.

نحوه شستن اصولی دستها

روش 7 مرحله ای شستشوی صحیح دست ها را برای شما توضیح میدهیم:

  1. دستان خود را با آب جاری تمیز خیس کنید.
  2. آنقدر به دستهای خود صابون بزنید که تمام قسمت های سطح دست شما را صابون بپوشاند.
  3. دستان خود را کامل به هم بمالید، و مطمئم شوید که تمام سطح دستهای شما، نوک انگشتان، ناخن ها و مچ های شما کاملا با صابون پوشیده شده باشد.
  4. حداقل 20 ثانیه این کار را ادامه دهید.
  5. دست ها و مچ های خود را زیر شیر آب تمیز بشویید.
  6. دست ها و مچ های خود را با یک حوله تمیز خشک کنید، یا بگذارید در هوا خشک شوند.
  7. برا بستن شیر آب از یک حوله یا دستمال خشک استفاده کنید.

نکته اصلی در شستشوی دستها این است که مطمئن شوید تمام سطح دستهای شما با صابون آغشته شده باشند.

آنچه درباره علائم ویروس کرونا باید بدانید:

علائم ویروس کرونا می تواند از خفیف یا شدید متغیر باشد. اکثر افراد علائم خفیف تا متوسطی دارند. برخی دیگر هیچ علامتی ندارند.

شایع ترین علائم کووید 19 عبارتند از:

  • خستگی
  • سرفه کردن
  • تب

علائم دیگر عبارتند از:

  • گلودرد
  • درد عضلانی
  • تنگی نفس
  • از دست دادن بویایی
  • از دست دادن چشایی
  • لرز
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • برخی افراد ممکن است تهوع، استفراغ یا اسهال داشته باشند.

در صورت وجود علائم کرونا حتما با پزشک تماس بگیرید. شاید شما نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشید، اما حتما باید بدانید با چه کسانی در ارتباط بودید. اگر علائم کرونا را در خود یا اطرافیان خود دیدید و یا سوالی در این مورد داشتید با شماره 190 و 4030 سامانه های وزارت بهداشت، درمان و آ»وزش پزشکی تماس بگیرید. این شماره ها بصورت 24 ساعته در همه روزهای هفته پاسخگوی شما هستند.

آپدیت 7 مرداد 1402
پایان شرایط اضطراری کرونا توسط وزارت بهداشت کشور ایران بصورت رسمی اعلام شد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آیا استفاده از لنز طبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟

  1. ستایش شاکری گفت:

    من از وقتی که کرونا شروع شد دیگه لنز نذاشتم میتررسم !!!!!

    1. مدیر فروش گفت:

      سلام هیچگونه گزارشی مبنی بر اینکه استفاده از لنز باعث ابتلا شدن به ویروس کرونا شده باشه اعلام نشده. پس با رعایت کامل موارد بهداشتی با خیال راحت از لنزهاتون استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =