عمومی, سلامت

تاثیر بارداری بر بینایی؛ عوارض و راه حل ها

اثر بارداری بر بینایی

شاید تمام انتظار شما از بارداری ویار و تهوع صبحگاهی یا کمردرد باشد. پس ممکن است وقتی بینایی شما تغییر می کند تعجب کنید اما تغییرات هورمونی و جسمی ناشی از بارداری می تواند بر بینایی شما نیز تأثیر بگذارد…

اکنون می توانید به وضوح ببینید؟ شاید نه – تغییرات بینایی شما در دوران بارداری کاملاً رایج است و گاهی اوقات تا بعد از زایمان باقی می ماند.

در این مقاله به پاسخ سوالات پر تکرار بانوان باردار میپردازیم:

چه عواملی باعث تاری دید در دوران بارداری می شود؟

هنگام بارداری می توانم در مورد تاری دید چه کاری انجام دهم؟

آیا می توانم از تاری دید در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

چه زمانی می توانم انتظار داشته باشم که تاری دید من پایان یابد؟

چه زمانی باید در مورد تاری دید در دوران بارداری با پزشک تماس بگیرم؟

چشمان شما، شما را فریب نمی دهد: بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که در دوران بارداری بینایی آنها تار تر یا حداقل تیزتر از حد معمول است. هرچند نیازی به وحشت نیست. بعد از زایمان به جز موارد خاص چشم شما در یک چشم به هم زدن نرمال خواهد شد.

اکثر مسائل مرتبط با بینایی در دوران بارداری معمولاً جزئی و موقتی هستند و بعد از تولد کودک باید بینایی شما به حالت عادی برگردد. اما برخی از مشکلات مرتبط با بارداری ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

در اینجا چهار مشکل وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

خشکی چشم:

ممکن است متوجه شوید که چشمان شما خشک تر از حد معمول است. طوری که لنزهای تماسی که قبلا با آن ها راحت بودید چشم های شما را تحریک کند. هورمون های بارداری تولید اشک را کاهش می دهند ، که می تواند منجر به خشکی چشم، تحریک و ناراحتی شود.

چه کاری باید انجام دهید: از اشک مصنوعی برای خیس کردن چشمان و از بین بردن خشکی آن استفاده کنید. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید ، برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید قطره هارا می توانید همراه با لنز تماسی استفاده کنید. برخی از آنها مواد نگهدارنده دارند که می توانند به لنزهای تماسی نرم آسیب برسانند. همچنین ، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید ترکیبات این قطره ها برای زنان باردار بی خطر هستند.

تاری دید:

در بسیاری از زنان باردار هورمون ها همچنین باعث تجمع مایعات در چشم می شوند، به همان روشی که مچ پا و پاهای شما را متورم می کند. این می تواند منجر به تغییراتی در انحنای چشم شما شود، که می تواند بینایی شما را در دوران بارداری تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است تغییراتی در ضخامت قرنیه ایجاد کند و باعث حساسیت بیشتر چشم ها شود و لنزهای تماسی سخت تر تحمل می شوند. این تغییرات معمولاً پس از زایمان یا پس از قطع شیردهی از بین می روند.

چه کاری باید انجام دهید: اگر تغییرات باعث اذیت شما نشود ممکن است نیازی به هیچ کاری نباشد. اگر چنین شد، با پزشک خود صحبت کنید. در صورت استفاده از عینک ممکن است لازم باشد نسخه خود را تغییر دهید. اکثر متخصصان چشم توصیه نمی کنند از جراحی لیزیک استفاده کنند و یا از لنز های تماسی با نمره جدید در دوران بارداری استفاده نکنند. با اتمام بارداری چشمان شما به حالت عادی برمی گردند.

پره اکلامپسی:

تغییرات بینایی می تواند نشانه ای از این مشکل بالقوه جدی باشد که در تعداد کمی از زنان باردار رخ می دهد. با فشار خون بالا و علائم آسیب به عضوی دیگر مشخص می شود.

علائم: از دست دادن موقتی بینایی، حساسیت به نور، تاری دید، دیدن هاله ها، چراغ های چشمک زن، یا لکه ها

چه کاری باید انجام دهید: اگر هرکدام از این علائم را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. پره اکلامپسی می تواند به سرعت پیشرفت کند و باعث خونریزی و سایر مشکلات جدی شود.

دیابت:

سطح بالای قند خون مرتبط با دیابت می تواند به رگهای خونی کوچک که خونرسانی شبکیه شما را تأمین می کنند آسیب برساند. با پیشرفت بارداری این احتمال افزایش می یابد. یک شکل موقتی از دیابت که گاهی مادران آینده را تحت تأثیر قرار می دهد، دیابت بارداری نامیده می شود، همچنین می تواند باعث تاری دید شود.

چه کاری باید انجام دهید: اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید ، اطمینان حاصل کنید که سطح قند خون بیش از حد بالا نرود. دکتر شما کمک خواهد کرد.

تاری دید در دوران بارداری از چه زمانی شروع می شود؟ بارداری هر جنبه ای از بدن شما را تغییر می دهد، بنابراین جای تعجب نیست که ممکن است بینایی شما نیز تحت تأثیر قرار گیرد. بسته به دلایل، چشمان شما ممکن است در هر زمان که انتظار دارید تار، خراشیده و یا ممکن است دچار عفونت شوند. بسیاری از خانمها می گویند با پیشرفت بارداری قبل از بهتر شدن، این وضعیت بدتر می شود (در ماه های آخر بارداری).

همچنین ممکن است تغییر رنگدانه در اطراف چشم خود مشاهده کنید، گویی که یک برس آرایش گرفته اید و در تاریکی سایه چشم قهوه ای زده اید. این رنگدانه ها، ملاسما نامیده می شوند، جای نگرانی نیست این حالت طبیعی است و پس از زایمان به آرامی از بین می روند، بنابراین نیازی به ذخیره سازی کانسیلر نیست. :))))

اگر در دوران بارداری احساس خشکی چشم و یا حساسیت بیشتر نسبت به لنز تماسی دارید، توصیه میکنیم از لنز های طبی فصلی در این دوران استفاده کنید. زیرا لنز های فصلی ضخامت کمتر و اکسیژن رسانی بیشتری نسبت به لنز های سالانه دارند. و احساس خشکی چشم را به حداقل میرسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شش =