درباره لنز

آستیگمات چیست و راه های درمان آستیگمات چشم

آستیگمات چیست و راه های درمان آستیگمات چشم

آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم وضعیتی است که در آن چشم شما، به ویژه قرنیه یا قسمت جلویی شفاف کره چشم، کاملا گرد نیست.

در حالت ایده آل، کره چشم شبیه یک توپ کاملا گرد است. نور وارد آن می شود و به طور یکنواخت خم می شود که به شما دید واضحی می دهد. اما اگر شکل قرنیه شما بیشتر شبیه توپ فوتبال آمریکایی باشد، نور در یک جهت بیشتر از جهت دیگر خم می شود. این بدان معناست که تنها بخشی از یک جسم در فوکوس است. چیزهای دور ممکن است تار و مواج به نظر برسند.

آستیگماتیسم همراه با نزدیک بینی (نزدیک بینی) یا دوربینی (دوربینی) معمول است. این سه حالت، عیوب انکساری نامیده می شوند، زیرا شامل نحوه خم شدن (انکسار) نور چشم شما می شوند.

آستیگمات چیست و راه های درمان آستیگمات چشم

دید با آستیگمات و دید بدون آستیگمات

علائم آستیگماتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. شایع ترین علامت آستیگماتیسم تاری یا دوبینی است. اگر میزان آستیگمات چشم شما کم باشد ، ممکن است متوجه هیچ چیز اشتباهی نشوید. آستیگماتیسم مهم تر ممکن است باعث اعوجاج قابل توجهی در بینایی شما شود.
  2. خستگی چشم
  3. سردرد
  4. مشکل دید در شب
  5. مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان مبتلا به مشکلات بینایی ممکن است متوجه تاری شدن دید خود نشوند. از این گذشته، آنها ممکن است هرگز دنیا را در واضح ندیده باشند. به همین دلیل نمی توانند از تاری دید شکایت کنند. این ایده خوبی است که بینایی کودکان به طور منظم بررسی شود.

کودکان مبتلا به مشکلات بینایی مانند آستیگماتیسم ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • مشکل در تمرکز روی کلمات و خطوط چاپ شده
  • خستگی چشم، چشم های خسته یا سردرد

علل آستیگمات

  1. اکثر مردم با آن به دنیا می آیند، اما کارشناسان دلیل آن را نمی دانند. همچنین می توانید پس از آسیب چشم، بیماری چشمی یا جراحی به آن مبتلا شوید.
  2. به ندرت، بیماری ای به نام قوز قرنیه می‌تواند با نازک‌تر کردن و مخروطی‌تر کردن قسمت جلویی چشم (قرنیه) باعث آستیگماتیسم شود. در این صورت احتمالاً برای مشاهده واضح به لنز چشمی یا عینک آستیگمات نیاز خواهید داشت.
  3. با مطالعه در نور کم یا نشستن خیلی نزدیک به تلویزیون نمی توانید به آستیگماتیسم مبتلا شوید.

تشخیص آستیگمات

علائم آستیگماتیس به آرامی ظاهر می شوند. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید به چشم پزشک مراجعه کنید. شما به یک معاینه کامل چشم نیاز دارید. پزشک شما وضوح بینایی شما را با درخواست از شما برای خواندن تابلو بینایی آزمایش می کند. آنها همچنین از ابزارهایی برای اندازه گیری بینایی شما استفاده خواهند کرد، از جمله:

  • فوروتر: شما از طریق یک سری عدسی نگاه می کنید تا لنزهایی را پیدا کنید که واضح ترین دید را به شما می دهند.
  • کراتومتر: این دستگاه خمیدگی در مرکز قرنیه شما را اندازه گیری می کند. شیب دارترین و صاف ترین منحنی ها را پیدا می کند. اندازه‌گیری‌ها به پزشک شما درباره شکل قرنیه و میزان تمرکز آن می‌گوید.
  • اتو رفرکتور: این دستگاه نور را به چشم شما می تاباند و نحوه تغییر آن را با جهش از پشت اندازه گیری می کند. این به پزشک شما ایده می دهد که به چه لنزهایی نیاز دارید.
  • توپوگرافی قرنیه: این فناوری دقیق ترین اطلاعات را در مورد شکل قرنیه شما می دهد. دکتر به شما می گوید که به یک نقطه خاص نگاه کنید. در همین حال، دستگاه هزاران اندازه گیری کوچک را جمع آوری می کند. یک کامپیوتر نقشه رنگی قرنیه شما را از داده ها می سازد. در صورت برنامه ریزی برای جراحی برای آستیگماتیسم یا آب مروارید، پزشک شما به آن مراجعه خواهد کرد. آنها ممکن است از آن برای جا دادن مخاطبین استفاده کنند. همچنین می تواند به تشخیص قوز قرنیه کمک کند.

خواندن نسخه عینک آستیگمات

نسخه شما دارای حروف و اعداد خواهد بود. OD به معنای oculus dexter، چشم راست شما است و OS چشم چپ شما oculus sinister است. OU به معنای oculus uterque یا هر دو چشم است.

اعداد اندازه گیری هایی هستند که دیوپتر نامیده می شوند.

عدد اول مربوط به چیزی به نام تصحیح کروی است. اگر علامت منفی داشته باشد، شما نزدیک بین هستید. اگر علامت مثبت وجود داشته باشد، دوربین هستید. عدد بالاتر به معنای تاری دید است.

اعداد دوم تصحیح استوانه ای شما هستند. آستیگماتیسم شما اینقدر قوی است.

سومین محور، محل آستیگماتیسم روی قرنیه شما است.

به عنوان مثال، تجویز “OD -1.00 x -2.00 x 155” به این معنی است که چشم راست شما 1 دیوپتر نزدیک بینی و 2 دیوپتر آستیگماتیسم در 155 درجه روی قرنیه شما دارد.

درمان آستیگماتیسم

عینک یا لنز چشمی می تواند تقریباً تمام موارد آستیگماتیسم را اصلاح کند. اما اگر فقط آستیگماتیسم خفیفی دارید و هیچ مشکل بینایی دیگری ندارید، ممکن است به آنها نیاز نداشته باشید.

عدسی های عینک منحنی هستند تا با شکل قرنیه یا عدسی که باعث تاری دید می شود مقابله کنند. وقتی مستقیم به جلو نگاه می کنید خوب کار می کنند. اما بسته به میزان اصلاحی که نیاز دارید، ممکن است کف یا دیوارها کج به نظر برسند. این تأثیر باید با عادت کردن به آنها از بین برود. اگر آستیگمات شدید دارید، ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. با استفاده از عینک اول صبح، چند ساعت در یک زمان شروع کنید و به آرامی آن را تنظیم کنید. اگر بینایی شما بهتر نشد، از پزشک خود بخواهید که نسخه شما را بررسی کند.

لنز آستیگمات یا لنز توریک نیز می توانند کمک کنند، اما شما به یک جفت خاص نیاز دارید.

وقتی پلک می زنید همه مخاطبین می چرخند. لنزهای نرمی که برای آستیگماتیسم استفاده می شوند، به نام لنزهای توریک، به گونه ای طراحی شده اند که هر بار به همان نقطه برگردند.

اگر آستیگماتیسم شما شدید باشد، لنزهای تماسی سفت و محکم (سخت) با نفوذ گاز انتخاب بهتری هستند. پزشکان می توانند از آنها برای تماس های معمولی شما یا برای روشی به نام ارتوکراتولوژی استفاده کنند. هنگام خواب از لنزها استفاده می کنید و آنها شکل قرنیه شما را تغییر می دهند. برای حفظ این شکل جدید باید از لنزها استفاده کنید، اما مجبور نیستید آن‌ها را مرتباً بپوشید.

جراحی لیزر چشم (لیزیک یا PRK) قرنیه شما را تغییر می دهد تا بتواند اشعه های نور را بهتر متمرکز کند. پزشک چشم شما را با قطره بی حس می کند و از یک دستگاه مکانیکی استریل (یا لیزر دیگری) برای ایجاد یک فلپ نازک روی قرنیه شما استفاده می کند. آنها آن را به عقب می کشند تا لایه های مرکزی قرنیه شما نمایان شود و از لیزر برای مجسمه سازی آنها استفاده می کنند. سپس فلپ را به حالت اولیه برمی گردانند. در نهایت به شما قطره های ضد التهابی و آنتی بیوتیکی چشم می دهند. هنگامی که چشمان شما را با سپرهای شفاف پوشانند، آماده رفتن به خانه هستید.

هزینه هر چشم از 700 تا 3500 دلار متغیر است. از آنجایی که شما انتخاب می کنید که عمل تعویض عینک خود را انجام دهید، لیزیک و PRK به ندرت تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرند.

کراتوتومی آستیگماتیک یا برش های شل کننده لیمبال گزینه دیگری است. جراح برش های کوچکی را روی شیب دارترین انحناهای قرنیه شما ایجاد می کند. این به نور اجازه می دهد تا با دقت بیشتری روی شبکیه چشم شما تمرکز کند.

آستیگماتیسم در کودکان

بسیاری از نوزادان با آستیگماتیسم به دنیا می آیند و اغلب قبل از اولین تولدشان از بین می رود. کودکی که مشکل بینایی درمان نشده دارد ممکن است در مدرسه با مشکل مواجه شود. این می تواند منجر به تشخیص نادرست اختلال یادگیری شود.

از آنجایی که کودکان معمولا نمی توانند تشخیص دهند که بینایی آنها مشکل دارد، از حدود 6 ماهگی به معاینات منظم چشم نیاز دارند.

پیشگیری از آستیگماتیسم

هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از آستیگماتیسم وجود ندارد. اگر در معرض خطر ابتلا به قوز قرنیه هستید، بهتر است تا جایی که می توانید چشمان خود را مالش ندهید.

https://www.webmd.com/eye-health/understanding-astigmatism-treatment

آستیگماتیسم در نوزادان و کودکان

طبیعی است که والدین بهترین ها را برای فرزندان خود بخواهند، به خصوص در مورد سلامت و رفاه آنها. بنابراین، هنگامی که آنها متوجه می شوند که کودکشان آستیگماتیسم دارد، می تواند والدین را دچار شوک، غرق شدن و ترس کند.

آستیگماتیسم ممکن است یک کلمه بزرگ و ترسناک به نظر برسد، اما در واقع در نوزادان و کودکان خردسال بسیار رایج است. داشتن اطلاعاتی در مورد علت آستیگماتیسم کودکان و معنای آن برای کودک شما، باعث می‌شود که گشت و گذار در این منطقه جدید کمتر طاقت فرسا باشد.

بنابراین، والدین، نفس عمیق بکشید، آرام باشید و ادامه دهید. ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم

علت آستیگماتیسم نوزاد چیست؟

در سطح پایه، آستیگماتیسم ناشی از انحنای غیرطبیعی در قرنیه یا عدسی چشم است. با این حال، دلیل خاصی برای این ناهنجاری وجود ندارد – این فقط یک بی نظمی در ساختار چشم است.

در حالی که آستیگماتیسم برای کودکان 6 تا 12 ماهه نسبتاً رایج است (حدود 23٪)، چند عامل وجود دارد که ممکن است احتمال آستیگماتیسم نوزاد را افزایش دهد.

این عوامل عبارتند از:

سابقه خانوادگی – گمان می رود که آستیگماتیسم ارثی است، به این معنی که این ویژگی از والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و غیره به نوزاد منتقل می شود.

نزدیک بینی – اگر عیب انکساری رایج دیگری که معمولاً «نزدیک بینی» نامیده می شود، در کودک وجود داشته باشد، می تواند احتمال بروز آستیگماتیسم را نیز افزایش دهد.

دوربینی – که به آن “دوربینی” نیز می گویند، این عیب انکساری همتای نزدیک بینی است. وجود آن در کودکان نیز احتمال آستیگماتیسم را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن در دوران بارداری – مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و آستیگماتیسم در کودک پس از زایمان را نشان داده است.

قومیت یک کودک نیز می تواند احتمال ابتلا به آستیگماتیسم را تعیین کند. یک مطالعه تحقیقاتی در مورد آستیگماتیسم پیش دبستانی نشان داد که کودکان آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار نسبت به کودکان قفقازی غیر اسپانیایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آستیگماتیسم هستند.

علائم آستیگماتیسم در کودکان

تشخیص آستیگماتیسم در کودکان دشوار است زیرا آنها معمولاً نمی توانند مشکلات بینایی را که تجربه می کنند به زبان بیاورند. خوشبختانه یک سری از غربالگری ها در طول قرار ملاقات پزشک اطفال برای بررسی مشکلات چشمی یا بینایی انجام می شود.

در بین ملاقات ها، مهم است که مراقب باشید و مراقب علائمی باشید که می تواند نشان دهنده آستیگماتیسم در کودک شما باشد، از جمله:

حساسیت به نور

افراد مبتلا به آستیگماتیسم در فیلتر کردن نور مشکل دارند، که اغلب باعث می‌شود نور تار، رگه‌دار به نظر برسد یا با تابش خیره‌کننده‌ای “لکه‌دار” شود، که تمرکز را سخت می‌کند. اگر به نظر می رسد کودک شما بیش از حد به نور حساس است، می تواند نشان دهنده آستیگماتیسم باشد.

بستن یک چشم یا چروکیدن

در کودکانی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا روش‌های اصلاح بینایی خود را امتحان کنند، چروکیدن یا پوشاندن چشم برای تلاش و تمرکز رایج است. کج کردن سرشان به یک طرف نشانه دیگری است که می‌خواهند دید تاری را اصلاح کنند.

این می تواند هنگام تماشای تلویزیون، مطالعه یا حتی زمانی که آنها از دور به شما نگاه می کنند رخ دهد.

مالش چشم

مالش چشم نشانه خستگی چشم در هر سنی است. اگر متوجه شدید که کودک در حین تمرکز روی یک شی چشمان خود را می مالید، می تواند نشان دهنده فشار چشم باشد که احتمالاً به دلیل مشکل بینایی اصلاح نشده است.

همچنین تمرین خوبی است که کودک خود را تشویق کنید از مالش چشم خودداری کند، زیرا می تواند به چشم (ها) و بافت اطراف آسیب برساند.

نشستن خیلی نزدیک به صفحه دیجیتال یا کتاب

اگر کودک شما احساس می کند که نیاز دارد کتاب یا تبلت را درست جلوی صورتش بیاورد یا به طور غیرمنطقی نزدیک تلویزیون بنشیند، می تواند نشان دهنده مشکل بینایی باشد. نور تلویزیون یا چاپ کوچک کتاب ممکن است برای کودک مبتلا به آستیگمات تار به نظر برسد، بنابراین آنها احساس می کنند نزدیک شدن به آنها کمک می کند.

اگر متوجه هر یک از این رفتارها شدید و فرزندتان می تواند صحبت کند، از آنها در مورد آن بپرسید: چرا این کار را انجام می دهند؟ آیا وقتی این کار را انجام می دهند کمکی می کند؟ آیا وقتی آنها ندارند درد دارد؟ برقراری ارتباط با فرزندتان در مورد عادات عجیب بینایی او می تواند به مشخص کردن یک موضوع مهم کمک کند. و اگر هنوز به سن کافی برای صحبت کردن نرسیده اند، نگرانی های خود را با چشم پزشک یا متخصص اطفال در میان بگذارید.

موارد مرتبط را ببینید: کودکان و فناوری: محافظت از چشمان فرزندتان

https://www.allaboutvision.com/parents/children-computer-vision-syndrome.htm

آیا نوزادان و کودکان از آستیگماتیسم رشد می کنند؟

جنبه مثبت این موضوع این است که کودکان معمولاً از آستیگماتیسم رشد می کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، حدود 23 درصد از نوزادان از 6 تا 12 ماهگی به آستیگماتیسم مبتلا هستند. همانطور که کودکان رشد می کنند و چشمان آنها رشد می کند، عیب انکساری خود را اصلاح می کند و این آمار را در سنین 5 تا 6 سالگی تنها به 9 درصد کاهش می دهد.

در حالی که معمولاً آستیگماتیسم خود به خود برطرف می شود، والدین لزوماً نباید به این موضوع اعتماد کنند. ردیابی رفتارهای بصری در کودک شما به طور بالقوه می تواند بینایی او را نجات دهد، بدون اینکه به سردرد (گاهی تحت اللفظی) کودک شما که مجبور به کنار آمدن با دید محدود است اشاره کنیم. آستیگماتیسم شدید می تواند منجر به آمبلیوپی (تنبلی چشم) در کودکان شود که در صورت عدم درمان مناسب می تواند بینایی آنها را دچار مشکل کند.

همانطور که ممکن است یک کودک از آستیگماتیسم رشد کند، ممکن است که رشد نکند، اما این چیزی برای ناراحتی نیست. کودکانی که موارد جزئی دارند احتمالاً به درمان یا اصلاح آستیگماتیسم نیاز ندارند – کودک بدون آن می‌تواند کودکی شاد و پرباری داشته باشد.

با این حال، حتی در موارد جزئی، در صورت نیاز به اقدامات اصلاحی، تغییر یا بدتر شدن بینایی باید تحت نظر باشد.

منبع آستیگمات در کودکان

https://www.allaboutvision.com/conditions/astigmatism-kids-infants/

Common types and categories of astigmatism

https://www.allaboutvision.com/conditions/astigmatism-types/

Contact Lenses For Astigmatism: Q&A

https://www.allaboutvision.com/askdoc/contact-lenses-for-astigmatism.htm

Contact lenses for astigmatism

https://www.allaboutvision.com/contacts/torics.htm

How people with astigmatism see light

https://www.allaboutvision.com/conditions/astigmatism-lights/

Astigmatism glasses: a guide to understanding the need for and types of

https://www.allaboutvision.com/eyeglasses/astigmatism/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =