سلامت, عمومی

اصول مراقبت از لنز های تماسی

تمام لنز های چشمی در سه نوع روزانه ، فصلی و سالانه تولید میشوند. اما طریقه ی مصرف لنز طبی و رعایت بهداشت لنز هم تاثیر زیادی در عمر راحتی لنز چشمی شما دارد، در صورت رعایت اصول مراقبت از لنز چشمی ، میتوانید تا روز آخر عمر لنزتان در کمال راحتی و بدون ایجاد هیچ مشکل چشمی از آن استفاده کنید.

  1. اولین نکته اینکه لنز طبی یا رنگی خود را قبل از انجام آرایش در چشمتان بگذارید و از تمیزی پلک و مژه ها مطمئن شوید.
  2. مسئله ی بعدی شستشوی کامل دستهاست برای حمل لنز ، زیرا بزرگترین مشکلات چشمی با لنز نتیجه ی ورود میکروب توسط دست به لنز چشمی یا چشم است. پس ابتدا دست های خود را بشویید تا کاملا از گرد و غبار و باکتری پاک شوند. استفاده از صابون برای سلامت لنز مناسب نیست. پس سعی کنید دستهایتان را با صابون نشویید. سپس دست های خود را با دستمال یا حوله ای تمیز که پرز ندهد خشک کنید. (زیرا آب شهری دارای باکتری آکانتوموبا میباشد که توانایی آسیب رسانی و ایجاد عفونت در چشم را دارد.) اگر ناخن های بلندی دارید بدانید که لنز و قرنیه شما در خطر جدی است. پس بهتر است از اپلیکاتور های گذاشتن و برداشتن لنز استفاده کنید، ابن اپلیکاتور ها همچنین به افراد با انگشتان بزرگ و آقایان توصیه میشود.
  3. لنز های چشمیتان جا به جا نشود! این نکته ی کوچک  مشکلات بزرگی را به همراه داشته ، پس حتی اگر نمره چشمهایتان برابر است یا لنز شما طبی نیست باز هم مراقب باشید! درب جا لنزی را باز کنید ، لنز چشمی به همراه محلول لنز درون ظرف را کاملا کف دستتان خالی کنید، محلول را دور بریزید و مقداری محلول لنز جدید روی لنز بریزید تا از تمیزی لنز مطمئن شوید. حال محلول را از لنز خالی کنید و از پشت و رو نبودن لنز چشمی تان مطمئن شوید حال لنز را برای قرار دادن در چشم روی انگشت سبابه ی خود بگذارید.
  4. پلک را با دست دیگر باز کنید و لنز را به آرامی در چشم قرار دهید و برای لنز چشم دیگر همین روش را تکرار کنید.
  5. انجام آرایش را بعد از گذاشتن لنز طبی در چشم شروع کنید، با لنز چشمی تان حمام نکنید ، نخوابید ، در صورت مصرف تافت یا اسپری چشم هایتان را ببندید تا لنز چشمی شما آسیب نبیند. همچنین در آفتاب بهتر است روی لنزتان عینک آفتابی بزنید تا احساس خشکی چشم نداشته باشید.
  6. خارج کردن لنز رنگی قبل از اقدام به پاک کردن آرایش باید انجام شود! باز هم دستهایتان را خوب بشویید، جالنزی را پر از محلول لنز جدید و تازه بکنید ، حال لنزتان را از چشم خارج کنید،لنز تماسی را در کف دست خود بگذارید، مقداری از محلول را روی لنز بریزید به طوری که بصورت کامل لنز تماسی غرق در محلول باشد. سپس لنز را با انگشت سبابه خود به صورت عقب و جلو مالش دهید (دقت کنید که به هیچ عنوان بصورت چرخشی مالش ندهید. زیرا منجر به تغییر انحنا و کاهش عمر مفید لنز میشود) حال محلول را خالی کنید از دستتان و لنز تمیز را داخل جا لنزی که در ابتدای کار پر از محلول تازه کردیم قرار دهید. درب جالنزی را ببندید و دوباه همین مسیر را برای لنز چشمی دیگرتان انچام دهید.
  7. لازم نیست لنز های طبی یا لنز رنگی تان را در یخچال قرار دهید، در آخر از کاملا بسته بودن درب محلول لنز و جا لنزی مطمئن شوید.
  8. به هیچ عنوان به جای مصرف محلول لنز از آب، آب مقطر، سرم و … استفاده نکنید زیرا عمر لنز را به شدت کاهش میدهد ، رنگ لنز را خراب میکند و هیچ توجیه بهداشتی و میکروب زدایی ندارد ، سعی کنید از بهترین محلول ها انتخاب کنید و در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید یا کامنت بگذارید.
  9. جا لنزی های خود را حداکثر هر 3 ماه یکبار عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 3 =