درباره لنز, سلامت

آستیگمات چیست و راه های درمان آستیگمات چشم

آستیگمات همراه با نزدیک بینی چشم (میوپی) یا دوربینی چشم (هایپروپی) معمول است. این سه حالت، عیوب انکساری نامیده می شوند، زیرا شامل خطا در نحوه خم شدن نور و خطا در تشکیل تصویر واضح در چشم شما می شوند.

آستیگمات چشم چیست؟

آستیگمات چشم وضعیتی است که در آن چشم شما، به ویژه قرنیه یا قسمت جلویی شفاف کره چشم، کاملا گرد نیست.

در حالت ایده آل، کره چشم شبیه یک توپ کاملا گرد است. نور وارد آن می شود و به طور یکنواخت خم می شود که به شما دید واضحی می دهد. اما اگر شکل قرنیه شما بیشتر شبیه توپ فوتبال آمریکایی باشد، نور در یک جهت بیشتر از جهت دیگر خم می شود. این بدان معناست که تنها بخشی از یک جسم در فوکوس است. چیزهای دور ممکن است تار و مواج به نظر برسند.

آستیگمات چشم چیست؟

میتوان قرنیه انسان را به صورت بریده ای از یک کره صاف و قرینه فرض کرد ، شعاع انحنا در تمام نقاط تقریبا یکسان است و این تقارن در این پنجره ی شفاف جلوی چشم به همراه عدسی متقارن داخل چشم وظیفه ی تاثیر و انتقال پرتو های بازتابیده از جسم به سمت چشم را به شبکیه دارند . تا تصویری واضح و طبیعی رو شبکیه تشکیل گردد . حال اگر این انحنا در یکی از محور های قرنیه تغییر کند، و حالت متقارن، صاف و کروی قرنیه از بین برود ، برای مثال بریده ی توپ بسکتبال (حالت کروی قرنیه ) به سمت حالت بریده ی توپ بیس بال (حالت بیضی) میل کند، آستیگمات به وجود می آید.

علائم آستیگمات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. شایع ترین علامت آستیگماتیسم تاری یا دوبینی است. اگر میزان آستیگمات چشم شما کم باشد ، ممکن است متوجه هیچ چیز اشتباهی نشوید. آستیگماتیسم مهم تر ممکن است باعث اعوجاج قابل توجهی در بینایی شما شود.
  2. خستگی چشم
  3. سردرد
  4. مشکل دید در شب
  5. مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان مبتلا به مشکلات بینایی ممکن است متوجه تاری شدن دید خود نشوند. از این گذشته، آنها ممکن است هرگز دنیا را در واضح ندیده باشند. به همین دلیل نمی توانند از تاری دید شکایت کنند. این ایده خوبی است که بینایی کودکان به طور منظم بررسی شود.

کودکان مبتلا به مشکلات بینایی مانند آستیگماتیسم ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • مشکل در تمرکز روی کلمات و خطوط چاپ شده
  • خستگی چشم، چشم های خسته یا سردرد

تاری دید چشم آستیگمات

علت های آستیگمات چشم چیست؟

  1. اکثر مردم با آن به دنیا می آیند، اما کارشناسان دلیل آن را نمی دانند. همچنین می توانید پس از آسیب چشم، بیماری چشمی یا جراحی به آن مبتلا شوید.
  2. به ندرت، بیماری ای به نام قوز قرنیه می‌تواند با نازک‌تر کردن و مخروطی‌تر کردن قسمت جلویی چشم (قرنیه) باعث آستیگماتیسم شود. در این صورت احتمالاً برای مشاهده واضح به لنز چشمی یا عینک آستیگمات نیاز خواهید داشت.
  3. با مطالعه در نور کم یا نشستن خیلی نزدیک به تلویزیون نمی توانید به آستیگماتیسم مبتلا شوید.

تشخیص آستیگمات چشم

علائم آستیگماتیسم به آرامی ظاهر می شوند. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید به چشم پزشک مراجعه کنید. شما به یک معاینه کامل چشم نیاز دارید. پزشک شما وضوح بینایی شما را با درخواست از شما برای خواندن تابلو بینایی آزمایش می کند. آنها همچنین از ابزارهایی برای اندازه گیری بینایی شما استفاده خواهند کرد، از جمله:

  • فوروتر:شما از طریق یک سری عدسی نگاه می کنید تا لنزهایی را پیدا کنید که واضح ترین دید را به شما می دهند.
  • کراتومتر: این دستگاه خمیدگی در مرکز قرنیه شما را اندازه گیری می کند. شیب دارترین و صاف ترین منحنی ها را پیدا می کند. اندازه‌گیری‌ها به پزشک شما درباره شکل قرنیه و میزان تمرکز آن می‌گوید.
  • اتو رفرکتور: این دستگاه نور را به چشم شما می تاباند و نحوه تغییر آن را با جهش از پشت اندازه گیری می کند. این به پزشک شما ایده می دهد که به چه لنزهایی نیاز دارید.
  • توپوگرافی قرنیه: این فناوری دقیق ترین اطلاعات را در مورد شکل قرنیه شما می دهد. دکتر به شما می گوید که به یک نقطه خاص نگاه کنید. در همین حال، دستگاه هزاران اندازه گیری کوچک را جمع آوری می کند. یک کامپیوتر نقشه رنگی قرنیه شما را از داده ها می سازد. در صورت برنامه ریزی برای جراحی برای آستیگماتیسم یا آب مروارید، پزشک شما به آن مراجعه خواهد کرد. آنها ممکن است از آن برای جا دادن مخاطبین استفاده کنند. همچنین می تواند به تشخیص قوز قرنیه کمک کند.

خواندن نسخه عینک آستیگمات

نسخه آستیگمات چشم شما دارای حروف و اعداد خواهد بود. OD به معنای oculus dexter، چشم راست شما است و OS چشم چپ شما oculus sinister است. OU به معنای oculus uterque یا هر دو چشم است.

واحد اندازه گیری اعداد دیوپتر نامیده می شوند.

عدد اول مربوط به چیزی به نام تصحیح کروی است. اگر علامت منفی داشته باشد، شما نزدیک بین هستید. اگر علامت مثبت وجود داشته باشد، دوربین هستید. عدد بالاتر به معنای تاری دید بیشتر است.

اعداد دوم تصحیح آستیگمات چشم شما هستند. آستیگماتیسم شما اینقدر قوی است.

سومین محور، محل آستیگماتیسم روی قرنیه شما است.

به عنوان مثال، تجویز “OD -1.00 x -2.00 x 155” به این معنی است که چشم راست شما 1 دیوپتر نزدیک بینی و 2 دیوپتر آستیگمات در 155 درجه روی قرنیه شما دارد.

درمان آستیگمات چشم چیست؟

عینک یا لنز چشمی می تواند تقریباً تمام موارد آستیگماتیسم را اصلاح کند. اما اگر فقط آستیگماتیسم خفیفی دارید و هیچ مشکل بینایی دیگری ندارید، ممکن است به آنها نیاز نداشته باشید.

عدسی های عینک منحنی هستند تا با شکل قرنیه یا عدسی که باعث تاری دید می شود مقابله کنند. وقتی مستقیم به جلو نگاه می کنید خوب کار می کنند. اما بسته به میزان اصلاحی که نیاز دارید، ممکن است کف یا دیوارها کج به نظر برسند. این تأثیر باید با عادت کردن به آنها از بین برود. اگر آستیگمات شدید دارید، ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. با استفاده از عینک اول صبح، چند ساعت در یک زمان شروع کنید و به آرامی آن را تنظیم کنید. اگر بینایی شما بهتر نشد، از پزشک خود بخواهید که نسخه شما را بررسی کند.

لنزهای چشمی آستیگمات نیز می توانند کمک کنند، و به جای عینک تاری دید و آستیگمات شما را اصلاح کنند. لنز آستیگمات با نام اختصاصی لنز توریک، به صورت سالانه و فصلی، توسط کمپانی های بزرگ لنز طبی متفاوت به بازار عرضه میشوند. در صورت نیاز به لنز آستیگمات جهت اصلاح دید، کارشناسان فروشگاه آنلاین لنز بیوتی جهت مشاوره تخصصی انواع لنز های آستیگمات در کنار شما هستند.

لنز توریک برای چشم آستیگمات

وقتی پلک می زنید لنز های چشمی آستیگمات می چرخند. لنزهای نرمی که برای آستیگماتیسم استفاده می شوند، به نام لنزهای توریک، به گونه ای طراحی شده اند که هر بار به همان نقطه برگردند.

اگر آستیگماتیسم شما شدید باشد، لنزهای تماسی سفت و محکم (سخت) با نفوذ گاز انتخاب بهتری هستند. پزشکان می توانند از آنها برای تماس های معمولی شما یا برای روشی به نام ارتوکراتولوژی استفاده کنند. هنگام خواب از لنزها استفاده می کنید و آنها شکل قرنیه شما را تغییر می دهند. برای حفظ این شکل جدید باید از لنزها استفاده کنید، اما مجبور نیستید آن‌ها را مرتباً بپوشید.

جراحی لیزر چشم (لیزیک یا PRK) قرنیه شما را تغییر می دهد تا بتواند اشعه های نور را بهتر متمرکز کند. پزشک چشم شما را با قطره بی حس می کند و از یک دستگاه مکانیکی استریل (یا لیزر دیگری) برای ایجاد یک فلپ نازک روی قرنیه شما استفاده می کند. آنها آن را به عقب می کشند تا لایه های مرکزی قرنیه شما نمایان شود و از لیزر برای مجسمه سازی آنها استفاده می کنند. سپس فلپ را به حالت اولیه برمی گردانند. در نهایت به شما قطره های ضد التهابی و آنتی بیوتیکی چشم می دهند. هنگامی که چشمان شما را با سپرهای شفاف پوشانند، آماده رفتن به خانه هستید.

برای اصلاح این عیب انکساری لازم است عینکی دقیق طبق نسخه ساخته و استفاده گردد تا جلوی تاری دید و سر درد ناشی از تلاش چشم برای ایجاد وضوح دید گرفته شود.
افراد با آستیگماتیسم بالا امکان انجام لیزیک ، PRK و … را بدلیل عدم تقارن قرنیه شان ندارند.
افراد با میزان آستیگمات پایین زیر نظر اپتومتریست و چشم پزشک می‌توانند از لنز های توریک سافت (نرم) Toric contact lenses طبی و طبی رنگی استفاده کنند. اما در آستیگمات های بالا لازم است فیت تخصصی لنز هارد (سخت) hard lens و در موارد خاص لنز اسکلرال (قرنیه ای) برایشان صورت گیرد.

کراتوتومی آستیگماتیک یا برش های شل کننده لیمبال گزینه دیگری است. جراح برش های کوچکی را روی شیب دارترین انحناهای قرنیه شما ایجاد می کند. این به نور اجازه می دهد تا با دقت بیشتری روی شبکیه چشم شما تمرکز کند.

پیشگیری از آستیگمات چشم

هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از آستیگماتیسم وجود ندارد. اگر در معرض خطر ابتلا به قوز قرنیه هستید، بهتر است تا جایی که می توانید چشمان خود را مالش ندهید.

آستیگمات در کودکان

بسیاری از نوزادان با آستیگمات به دنیا می آیند و اغلب قبل از اولین تولدشان از بین می رود. کودکی که مشکل بینایی درمان نشده دارد ممکن است در مدرسه با مشکل مواجه شود. این می تواند منجر به  اختلال یادگیری شود.از آنجایی که کودکان معمولا نمی توانند تشخیص دهند که بینایی آنها مشکل دارد، از حدود 6 ماهگی به معاینات منظم چشم نیاز دارند.

آستیگمات چشم کودکان

آستیگمات چشم کودکان

طبیعی است که والدین بهترین ها را برای فرزندان خود بخواهند، به خصوص در مورد سلامت و رفاه آنها. بنابراین، هنگامی که آنها متوجه می شوند که کودکشان آستیگمات دارد، می تواند والدین را دچار شوک، غرق شدن و ترس کند.

آستیگماتیسم ممکن است یک کلمه بزرگ و ترسناک به نظر برسد، اما در واقع در نوزادان و کودکان خردسال بسیار رایج است. داشتن اطلاعاتی در مورد علت آستیگمات کودکان و معنای آن برای کودک شما، باعث می‌شود که گشت و گذار در این منطقه جدید کمتر طاقت فرسا باشد.

علت آستیگمات کودکان چیست؟

در سطح پایه، آستیگمات ناشی از انحنای غیرطبیعی در قرنیه یا عدسی چشم است. با این حال، دلیل خاصی برای این ناهنجاری وجود ندارد – این فقط یک بی نظمی در ساختار چشم است.

در حالی که آستیگماتیسم برای کودکان 6 تا 12 ماهه نسبتاً رایج است (حدود 23٪)، چند عامل وجود دارد که ممکن است احتمال آستیگماتیسم نوزاد را افزایش دهد.

این عوامل عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی، گمان می رود که آستیگمات ارثی است، به این معنی که این ویژگی از والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و غیره به نوزاد منتقل می شود.
  • نزدیک بینی، اگر عیب انکساری رایج دیگری که معمولاً «نزدیک بینی» نامیده می شود، در کودک وجود داشته باشد، می تواند احتمال بروز آستیگماتیسم را نیز افزایش دهد.
  • دوربینی، که به آن “دوربینی” نیز می گویند، این عیب انکساری همتای نزدیک بینی است. وجود آن در کودکان نیز احتمال آستیگماتیسم را افزایش می دهد.
  • سیگار کشیدن در دوران بارداری – مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و آستیگماتیسم در کودک پس از زایمان را نشان داده است.
  • قومیت یک کودک نیز می تواند احتمال ابتلا به آستیگمات را تعیین کند. یک مطالعه تحقیقاتی در مورد آستیگماتیسم پیش دبستانی نشان داد که کودکان آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار نسبت به کودکان قفقازی غیر اسپانیایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آستیگمات هستند.

علائم آستیگمات چشم کودکان چیست؟

تشخیص آستیگمات در کودکان دشوار است زیرا آنها معمولاً نمی توانند مشکلات بینایی را که تجربه می کنند به زبان بیاورند. خوشبختانه یک سری از غربالگری ها در طول قرار ملاقات پزشک اطفال برای بررسی مشکلات چشمی یا بینایی انجام می شود.

در بین مراجعات، مهم است که مراقب باشید و مراقب علائمی باشید که می تواند نشان دهنده آستیگماتیسم در کودک شما باشد، از جمله:

 

  • حساسیت به نور

افراد مبتلا به آستیگمات در فیلتر کردن نور مشکل دارند، که اغلب باعث می‌شود نور تار، رگه‌دار به نظر برسد یا با تابش خیره‌کننده‌ای “لکه‌دار” شود، که تمرکز را سخت می‌کند. اگر به نظر می رسد کودک شما بیش از حد به نور حساس است، می تواند نشان دهنده آستیگمات چشم باشد.

  • بستن یک چشم یا چروکیدن

در کودکانی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا روش‌های اصلاح بینایی خود را امتحان کنند، چروکیدن یا پوشاندن چشم برای تلاش و تمرکز رایج است. کج کردن سرشان به یک طرف نشانه دیگری است که می‌خواهند دید تاری را اصلاح کنند. این می تواند هنگام تماشای تلویزیون، مطالعه یا حتی زمانی که آنها از دور به شما نگاه می کنند رخ دهد.

  • مالش چشم

مالش چشم نشانه خستگی چشم در هر سنی است. اگر متوجه شدید که کودک در حین تمرکز روی یک شی چشمان خود را می مالید، می تواند نشان دهنده فشار چشم باشد که احتمالاً به دلیل مشکل بینایی اصلاح نشده از جمله آستیگمات چشم است.

همچنین تمرین خوبی است که کودک خود را تشویق کنید از مالش چشم خودداری کند، زیرا می تواند به چشم (ها) و بافت اطراف آسیب برساند.

البته مالش چشم در کودکان می تواند به علت خشکی چشم ناشی از نگاه زیاد به دستگاه های دیجیتال یا محیط زندگی پر گرد و خاک و … باشد، که برای افتراق بین آستیگمات یا خشکی چشم نیاز به انجام معاینه چشم تخصصی توسط اپتومتریست یا چشم پزشک است.

  • نشستن خیلی نزدیک به صفحه دیجیتال یا کتاب

اگر کودک شما احساس می کند که نیاز دارد کتاب یا تبلت را درست جلوی صورتش بیاورد یا به طور غیرمنطقی نزدیک تلویزیون بنشیند، می تواند نشان دهنده مشکل بینایی باشد. نور تلویزیون یا چاپ کوچک کتاب ممکن است برای کودک مبتلا به آستیگمات تار به نظر برسد، بنابراین آنها احساس می کنند نزدیک شدن به آنها کمک می کند.

اگر متوجه هر یک از این رفتارها شدید و فرزندتان می تواند صحبت کند، از آنها در مورد آن بپرسید: چرا این کار را انجام می دهند؟ آیا وقتی این کار را انجام می دهند کمکی می کند؟ آیا وقتی آنها ندارند درد دارد؟ برقراری ارتباط با فرزندتان در مورد عادات عجیب بینایی او می تواند به مشخص کردن یک موضوع مهم کمک کند. و اگر هنوز به سن کافی برای صحبت کردن نرسیده اند، نگرانی های خود را با چشم پزشک یا متخصص اطفال در میان بگذارید.

آستیگمات چشم در کودکان

آیا با رشد کودک آستیگمات از بین می رود؟

جنبه مثبت این موضوع این است که کودکان معمولاً از آستیگمات رشد می کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، حدود 23 درصد از نوزادان از 6 تا 12 ماهگی به آستیگماتیسم مبتلا هستند. همانطور که کودکان رشد می کنند و چشمان آنها رشد می کند، عیب انکساری خود را اصلاح می کند و این آمار را در سنین 5 تا 6 سالگی تنها به 9 درصد کاهش می دهد.

در حالی که معمولاً آستیگمات چشم خود به خود برطرف می شود، والدین لزوماً نباید به این موضوع اعتماد کنند. ردیابی رفتارهای بصری در کودک شما به طور بالقوه می تواند بینایی او را نجات دهد، بدون اینکه به سردرد (گاهی تحت اللفظی) کودک شما که مجبور به کنار آمدن با دید محدود است اشاره کنیم. آستیگمات شدید می تواند منجر به آمبلیوپی (تنبلی چشم) در کودکان شود که در صورت عدم درمان مناسب می تواند بینایی آنها را دچار مشکل کند.

همانطور که ممکن است یک کودک از آستیگمات رشد کند، ممکن است که رشد نکند، اما این چیزی برای ناراحتی نیست. کودکانی که موارد جزئی دارند احتمالاً به درمان یا اصلاح آستیگمات نیاز ندارند – کودک بدون آن می‌تواند کودکی شاد و پرباری داشته باشد.

با این حال، حتی در موارد جزئی، در صورت نیاز به اقدامات اصلاحی، تغییر یا بدتر شدن بینایی باید تحت نظر باشد.

سولات متداول در مورد آستیگمات چشم

  • آستیگمات چشم مختلط چیست؟

در آستیگمات مختلط، نصف النهارهای اصلی قرنیه به طور قابل توجهی از نظر انحنای متفاوت هستند و باعث می‌شوند که یک نصف النهار (شیب‌تر) نزدیک‌بین و دیگری (مسطح‌تر) دوربین‌بین باشد. آستیگماتیسم مخلوط نسبتاً نادر است. در بیشتر چشم‌های مبتلا به آستیگمات، مریدین‌های اصلی هر دو نزدیک‌بین یا هر دو دوربین هستند، اما در درجات مختلف.

  • آستیگمات نامنظم چیست؟

آستیگمات نامنظم شکل نسبتاً نادری از آستیگمات چشم است که در آن نصف النهارهای اصلی قرنیه 90 درجه از یکدیگر فاصله ندارند. در برخی موارد، آستیگمات نامنظم به دلیل قوز قرنیه یا اسکار قرنیه در اثر آسیب ایجاد می شود. شکل غیرمعمول آستیگماتیسم نامنظم اصلاح آن را با لنزهای عینک یا لنزهای تماسی نرم طراحی شده برای آستیگماتیسم دشوار می کند. با این حال، در بسیاری از موارد، آستیگماتیسم نامنظم را می توان با لنزهای تماسی نفوذپذیر گاز سفت اصلاح کرد.

  • تفاوت آستیگمات چشم با نزدیک بینی و دوربینی چیست؟

آستیگمات، نزدیک بینی (نزدیک بینی) و دوربینی (دوربینی) همه انواع عیوب انکساری هستند. عیوب انکساری زمانی اتفاق می‌افتد که اشعه‌های نور به دلیل شکل قرنیه، عدسی یا به طور کلی چشم نمی‌توانند به درستی به شبکیه برخورد کنند. در نزدیک بینی، انحناها متقارن هستند اما بیش از حد گرد هستند یا کل چشم از جلو به عقب بیش از حد دراز است. این باعث می شود نور وارد شده به چشم به جای روی شبکیه، به نقطه کانونی جلوی شبکیه منکسر شود. دوربینی برعکس است – انحناها متقارن هستند اما به اندازه کافی گرد نیستند، یا چشم از جلو به عقب خیلی کوتاه است. پرتوهای نوری که وارد چشم می شوند به نقطه کانونی در پشت شبکیه ختم می شوند. در آستیگمات چشم، انحناها نامتقارن هستند. شکل آنها شبیه کناره یک فوتبال آمریکایی است نه گرد مانند توپ بیسبال. این باعث ایجاد چندین نقطه کانونی نور در داخل چشم می شود، نه فقط یک نقطه. آستیگماتیسم معمولا همراه با نزدیک بینی یا دوربینی رخ می دهد.

  • آیا آستیگماتیسم ارثی است؟

برخی از انواع آستیگمات چشم احتمالاً دارای یک جزء ژنتیکی هستند. با توجه به آکادمی چشم پزشکی آمریکا، علت دقیق آستیگمات مشخص نیست، اما در میان افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، شایع تر است. برخی شواهد همچنین نشان می دهد که آستیگمات در افراد اسپانیایی تبار و آمریکایی آفریقایی تبار کمی شایع تر است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند احتمال ابتلای نوزاد به آستیگماتیسم را افزایش دهد.

  • آستیگمات چشم معمولا در چه سنی اتفاق می افتد؟

اکثر افراد مبتلا به آستیگمات با این عارضه متولد می شوند، اما ممکن است تا بعداً تشخیص داده نشود. اگرچه ممکن است در هر سنی از آسیب، سایر بیماری های چشمی، پس از جراحی یا به دلیل سایر تغییرات در شکل قرنیه ایجاد شود.

  • آستیگماتیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

به عنوان بخشی از یک معاینه جامع چشم، اپتومتریست یا چشم پزشک شما می‌تواند آستیگمات را با اندازه‌گیری انحنای قرنیه و انجام آزمایش‌هایی برای مشاهده اینکه چگونه چشم‌های شما نور را به شبکیه شما می‌شکند، تشخیص دهد.

  • آیا دید 20/20 با آستیگماتیسم امکان پذیر است؟

بله، افراد مبتلا به آستیگمات بسیار خفیف، همچنان می توانند بینایی اصلاح نشده 20/20 (بینایی بدون لنزهای اصلاحی) را تجربه کنند. با این حال، حروف روی خط “20/20” نمودار چشمی به اندازه افرادی که عیوب انکساری ندارند متمایز نیستند. همچنین برای افرادی که آستیگماتیسم قابل توجهی دارند می‌توانند با عینک، لنزهای تماسی و یا جراحی بینایی با لیزر به دید 20/20 برسند. با این حال، به شدت و نوع آستیگمات چشم بستگی دارد. اگر درجه آستیگمات بالا باشد، لنزهای اصلاحی ممکن است نتوانند دید 20/20 را ارائه دهند. همچنین برخی از انواع آستیگماتیسم ممکن است با لنز اصلاح نشود اما با جراحی انکساری اصلاح می شود. درباره درمان آستیگماتیسم بیشتر بخوانید.

  • اگر با آستیگمات چشم به دنیا نیامده اید، می توانید به آن مبتلا شوید؟

بله، اگر با آستیگمات متولد نشده اید، ممکن است ایجاد شود، اگرچه احتمال آن بسیار کمتر است. همانطور که چشم ها رشد می کنند و بالغ می شوند، شکل آنها می تواند کمی تغییر کند. اکثر افراد مبتلا به آستیگماتیسم با چشمانی به دنیا می آیند که بیشتر تخم مرغی شکل هستند (از نمای جلو) تا گرد. این امکان وجود دارد که چشمان آنها به مرور زمان کمتربیضی شکل شود. برای افرادی که با چشم‌های گرد و «طبیعی» متولد می‌شوند، به‌ویژه برای آن‌هایی که درجات بالاتری از نزدیک‌بینی دارند، ممکن است شکل آن‌ها به مرور زمان کمتر گرد و شبیه تخم‌مرغ شود که می‌تواند باعث آستیگمات شود. آستیگماتیسم همچنین می تواند به دلیل سایر بیماری های چشمی، آسیب چشم یا پس از جراحی چشم ایجاد شود.

  • چرا دید من با لنز چشمی آستیگمات هنوز تار است؟

دو دلیل محتمل این است که لنز های آستیگمات جدید هستند و چشمان شما هنوز در حال تنظیم هستند، یا قدیمی هستند و نسخه شما تغییر کرده است. اگر بیش از سه یا چهار روز از دریافتلنز های چشمی گذشته است، باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا از صحت نسخه و نصب مناسب لنز ها مطمئن شوید. به همین ترتیب، اگر بیش از یک سال از آخرین معاینه چشم شما گذشته باشد، باید برای معاینه جامع و به روز رسانی نسخه خود به اپتومتریست مراجعه کنید. قرار دادن لنزهای چشمی برای آستیگمات نسبت به لنزهای معمولی دشوارتر است.  ایده خوب و اصولی است که یک اپتومتریست را پیدا کنید که تمرکز اصلی او لنزهای تخصصی باشد تا مطمئن شوید که بهترین نوع لنز و متناسب با چشمان خود را دریافت می کنید.

  • آیا آستیگمات چشم از بین می رود؟

در بیشتر موارد، بعد از 25 سالگی، آستیگماتیسم معمولاً ثابت می ماند. همچنین می تواند به تدریج با افزایش سن یا به دلیل سایر بیماری های چشم بدتر شود. خوشبختانه اکثر آستیگماتیسم را می توان به راحتی با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی بینایی لیزر اصلاح کرد.

  • آیا لیزیک می تواند آستیگمات را اصلاح کند؟

لیزیک و سایر جراحی های انکساری لیزر معمولاً گزینه های موثری برای اصلاح آستیگمات معمولی هستند. اگر آستیگمات مختلط یا آستیگمات نامنظم دارید، بسته به تجویز لنزتان، ممکن است همچنان کاندیدای خوبی باشید. برای مشاوره عمیق حتما جراح لیزری را پیدا کنید که در زمینه اصلاح آستیگماتیسم با تجربه باشد.

  • برای اصلاح آستیگمات لنز توریک بهتر است یا عینک؟

لنزهای تماسی و عینک هر دو راه های ایمن و موثر برای اصلاح آستیگماتیسم هستند. لیزیک، پی آر کی و سایر جراحی های انکساری لیزری نیز می توانند گزینه های خوبی باشند. پوشیدن لنز آستیگمات نامناسب، یا استفاده طولانی مدت، می‌تواند آستیگماتیسم را در برخی موارد بدتر کند. اگر می دانید که آستیگمات چشم دارید، با اپتومتریست یا چشم پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که لنز های آستیگمات مناسبی دارید.

  • آیا آستیگمات چشم بدتر یا بهتر می شود؟

متأسفانه، آستیگمات چشم می تواند در طول زمان بدتر شود و بعد از حدود 25 سالگی بهتر نمی شود. روند طبیعی پیری یا سایر شرایط چشمی می تواند باعث تغییر تدریجی شکل چشم شود که می تواند آستیگماتیسم را تشدید کند. با این حال، آستیگمات در حال پیشرفت را می توان به راحتی با عینک یا لنزهای چشمی، درست مانند سایر عیوب انکساری در حال پیشرفت، اصلاح کرد. ممکن است بهتر باشد برای اصلاح آستیگماتیسم با جراحی انکساری تا زمانی که پیشرفت متوقف شود صبر کنید. اگر فکر می کنید آستیگماتیسم شما بدتر می شود، با یک مطب اپتومتری تماس بگیرید تا معاینه چشم را تعیین کنید. شاید زمان آن رسیده باشد که نسخه لنز آستیگمات چشم خود را به روز کنید.

  • آیا آستیگمات باعث تنبلی چشم می شود؟

بله، آستیگمات اصلاح نشده می تواند باعث آمبلیوپی شود که به عنوان تنبلی چشم نیز شناخته می شود. اگر یکی از چشم‌ها آستیگماتیسم، نزدیک‌بینی یا دوربینی قابل توجهی داشته باشد، مغز می‌تواند اطلاعات بصری آن چشم را نا دیده بگیرد و فقط از اطلاعات چشم با دید بهتر استفاده کند. به این نوع آمبلیوپی آمبلیوپی انکساری می گویند. در بسیاری از موارد، می‌توان با استفاده مداوم از عینک‌ آستیگمات را اصلاح می‌کنند، همراه با درمان‌های بینایی که توسط اپتومتریست یا چشم پزشک تجویز می‌شود، آن را درمان کرد.

  • چرا عینک آستیگمات باعث سرگیجه می شود؟

افراد معمولاً برای عادت کردن به نسخه جدید آستیگمات نیاز به یک دوره تنظیم دارند و این شامل عینک هایی است که آستیگماتیسم را اصلاح می کند. اگر به تازگی تشخیص داده شده است که آستیگمات متوسط یا شدید دارید، یا اگر تغییر قابل توجهی در نسخه آستیگمات چشم خود داشته اید، ممکن است برای چند روز احساس سرگیجه یا سردرد داشته باشید، در حالی که چشمان شما با لنزهای اصلاحی سازگار می شوند. اگر بیش از چند روز گذشته باشد، تجویز عینک شما ممکن است نادرست باشد، یا ممکن است لنز شما به درستی ساخته نشده باشد. یک ویزیت دیگر با اپتومتریست خود برنامه ریزی کنید تا دوباره بررسی کنید که نسخه شما دقیق است.

  • کودکان از چه سنی می توانند برای اصلاح آستیگمات عمل لیزیک انجام دهند؟

یکی از معیارهای اصلی برای انجام لیزیک این است که رشد چشمان شما متوقف شده است، که معمولاً حداقل تا سن 18 سالگی نیست. یکی دیگر از این موارد این است که نسخه لنز شما باید حداقل برای یک سال ثابت باشد، یعنی بدون تغییر باشد. آستیگمات می تواند تا حدود 25 سالگی تغییر کند (بهتر یا بدتر شود). انجام لیزیک یا جراحی انکساری دیگر قبل از رشد چشم ها یا قبل از ثبات بینایی می تواند منجر به پسرفت بینایی شود. این زمانی است که بینایی برای مدتی اصلاح می‌شود اما دوباره بدتر می‌شود زیرا دلیل اصلی عیب انکساری همچنان بدتر می‌شود.

  • آیا برای آستیگمات چشم همیشه عینک لازم است؟

نه همیشه نه برخی از موارد آستیگمات بسیار خفیف است و گاهی آستیگماتیسم فقط در یک چشم رخ می دهد در حالی که چشم دیگر دید واضحی دارد. اگر دید اصلاح نشده شما (به معنی دید شما بدون لنزهای اصلاحی) 20/40 یا بهتر باشد، معمولاً عینک های تجویزی برای آستیگمات اختیاری در نظر گرفته می شوند. با این حال، حتی اگر بینایی شما 20/40 یا بهتر باشد، در صورت عدم استفاده از عینک ممکن است همچنان دچار خستگی چشم یا سردرد شوید. اگر بیش از دو سال از آخرین معاینه چشم شما گذشته است، باید به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید نسخه شما تغییر نکرده است. در طول معاینه، پزشک می تواند به شما نشان دهد که چقدر با عینک می بینید. ممکن است تعجب کنید که چقدر جهان با اصلاح کامل آستیگماتیسم شما روشن تر است.

  • اگر تجویز عینک من اشتباه باشد، آستیگمات چشم بدتر می شود؟

استفاده از عینک نمی تواند آستیگمات را بدتر کند، حتی اگر نسخه اشتباهی باشد. آستیگماتیسم به دلیل شکل قرنیه یا عدسی چشم ایجاد می شود و عینک نمی تواند آن را تغییر دهد. با این حال، استفاده از عینک با نسخه نادرست آستیگمات می تواند باعث مشکلات دیگری از جمله تاری دید، خستگی چشم و سردرد شود. بسته به میزان “اشتباه” نسخه شما، دید اصلاح شده شما ممکن است برای رانندگی قانونی نباشد. شما باید حداقل یک سال در میان به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کنید تا از به روز بودن نسخه عینک خود مطمئن شوید. (اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، باید سالانه معاینه چشم انجام دهید.)

  • آیا جراحی آب مروارید می تواند باعث آستیگمات چشم شود؟

بله، ممکن است آستیگمات با جراحی آب مروارید ایجاد شود. همچنین ممکن است آستیگماتیسم خفیف به دلیل جراحی آب مروارید بدتر شود. جراحی آب مروارید نیاز به برش از طریق قرنیه دارد. گاهی اوقات، نحوه ترمیم برش منجر به تغییر انحنای قرنیه می شود. آستیگمات بعد از جراحی آب مروارید نیز ممکن است ناشی از کاشت لنز مورد استفاده باشد. بهبود قرنیه بعد از جراحی همیشه قابل پیش‌بینی نیست، اما با یافتن یک جراح آب مروارید با تجربه می‌توان از بسیاری از خطر آستیگمات پس از جراحی آب مروارید جلوگیری کرد. اگر بعد از جراحی آب مروارید دچار آستیگمات چشم شوید، اغلب می توان آن را با عینک یا یک جراحی انکساری بعدی اصلاح کرد.

  • آیا استفاده از لنز چشمی باعث آستیگمات می شود؟

ممکن است آستیگمات ناشی از لنزهای چشمی ایجاد شود. اگر لنز های خود را برای مدت طولانی استفاده می کنید یا به درستی جا نمی شوند – یا هر دو – می توانند میزان اکسیژن دریافتی قرنیه شما را کاهش دهند. این نوع آستیگمات را معمولاً می توان با استفاده نکردن از لنز چشمی برای مدتی و سپس استفاده از نوع دیگری از لنز معکوس کرد. مهم است که از لنز برای مدت طولانی استفاده نکنید. با اپتومتریست یا چشم پزشک خود در مورد مدت زمان مناسب برای استفاده از لنز های خود صحبت کنید. برای همه یا هر نوع لنز یکسان نیست.

منابع:

https://www.allaboutvision.com

https://www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =